Malá analýza k veselému vaření

Tématem Jídlo se zabýváme proto, aby se děti více seznámily, co vaříme a z čeho vaříme v MŠ. Co je surovina a co potravina. Jak dlouhá je cesta od semínka k dobrému jídlu.

Název školky: MŠ Tylovice, Rožnov pod Radhoštěm
Krok: Analýza
Téma: Jídlo

Tento rok se věnujeme tématu "Jídlo". Jako součást Analýzy jsme si vyvěsili všechny prezentace k tomuto tématu, které jsme během minulých let dělali. Povídání nad obrázky jsme zakončili rozdáváním barevných puntíků k aktivitám, které se nám líbily. Děti vybraly: vaření  a pečení ve třídách, dobroty z ekofarmy, možnost výběru zeleniny, pitný režim z našich bylinek, exkurze i tvoření potravinové pyramidy... . V Analýze nás nejvíc překvapilo, když se děti shodly, že nejhorší je, když plave něco zeleného v polévce (petržel, celer,...).

Do budoucna jsme naplánovali, že budeme společně vařit. Vařit budeme z toho, co nám vyroste na našem záhonku a z toho, co si vypěstují děti s rodiči a prarodiči doma. Protože děti donesly z domova hodně dýní Hokaido, rozhodly jsme se, že z nich společně uvaříme polévku.  Domluvili jsme se, že budeme vařit i s malými dětmi, aby se už neptaly "Co to plave v té polívce?" Vybrali jsme obrázky surovin, o kterých víme, že vyrostly v našem okolí a které v polévce budou. Tuto polévku jsme vařili bez petržele, ale na jaro jsme si  naplánovali vysít novou petrželku a zvýšit její oblíbenost využitím pohádkových příběhů, a pod..

A jak jsme polévku vařili? Děti z Ekotýmu si vybraly úkoly: kdo seznámí děti s tím, co budeme vařit; kdo pomůže vypracovat recept; kdo půjde pro suroviny, kam a s kým; jedno z dětí mělo na starosti umývání nejen surovin, ale i rukou a čistotu pracovního stolu; jiné dítě zase sledovalo dodržování receptu a postup v plánu; jedna holčička má na starost fotografování nebo připomene focení paní učitelce, atd.

Všechny dny nazvané „DNES VAŘÍ DĚTI“ byly  moc pěkné, plné radosti a dobrého pocitu. Děti z Ekotýmu velice zodpovědně sledovaly, jestli vaříme podle našeho plánu. Polévku děti vařily už dvakrát, podle našeho plánu a všechno bez problému samy zvládly. A dokonce překvapeně vykřikovaly „ten celer je dobrý“. Vaření je zkrátka zábava a recepty byly samý veselý smajlík.

Další úkoly, které nám vyplynuly z Analýzy a ještě nás čekají: vycházky na různé zahrádky a malá hospodářství v blízkosti školky, v plánu máme pravidelné vaření, návštěvu místní ekofarmy, kozí farmy a nedalekého pohankového mlýnu.

Autor: Edita Votrubová

Analýza

Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

To budete koukat! Máme novinky z Ekoškolek! Učitelé, rodiče, zapojené školy, nezapojené školy přihlaste se a dostávejte svoji pravidelnou dávku inspirace!




Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.
www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.