
Náš Ekotým pomáhá v Africe
Při zpracování tématu VODA jsme si s dětmi povídali i o nedostatku pitné vody ve světě. Začali jsme přemýšlet a hledat informace, jak bychom mohli v postižených oblastech pomoci.
zobrazitInspirujte se příklady dobré praxe z již zapojených škol do programu Ekoškola pro mateřské školy.
Podívejte se, jak se mateřským školám daří naplňovat jednotlivé kroky a témata Ekoškoly. Inspirujte se jejich úspěchy nebo se pochlubte tím, co se vám podařilo! Formulář k vyplnění najdete zde.
Analýza Ekokodex Ekotým EV ve výuce Informování a spolupráce Jídlo Odpady Plán činností Prostředí školky Sledování a vyhodnocování Světový den Ekoškol VodaPři zpracování tématu VODA jsme si s dětmi povídali i o nedostatku pitné vody ve světě. Začali jsme přemýšlet a hledat informace, jak bychom mohli v postižených oblastech pomoci.
zobrazitDěti si vyzkouší jakou péči potřebují vysázené bylinky, zjistí možnosti jejich využití a zpracování i jejich účinky na zdraví. Budou se učit prostřednictvím vlastních praktických činností.
zobrazitVe školce jsme se rozhodli k výměně čaje za teplou vodu, poněvadž děti provázely časté žaludeční potíže.
zobrazitV rámci tématu prostředí jsme se rozhodli vybudovat na zahradě mateřské školy záhonky a smyslové chodníky. Chtěli jsme si tak více zpříjemnit okolní prostředí a lépe jej využívat.
zobrazitDěti osázely darované truhlíky na terase MŠ a na školní zahradě sazeničkami a semínky ovoce, zeleniny a také květinami. Zkrášlily tak její prostředí a těší se, až budou vypěstované dobroty ochutnávat.
zobrazitSešli jsme se zhodnotit plán, co se podařilo a nepodařilo. Děti předpěstovaly do nových truhlíků rostlinky a rodiče přinesli sazenice. Domluvili jsme se na vydávání zpravodaje Ekočtyřlístek.
zobrazitDěti plnily dva úkoly. Prvním úkolem bylo zjistit, kolik máme hraček v MŠ z přírodního materiálu. Druhým úkolem bylo, udělat průzkum jaké druhy rostlin nám rostou na školní zahradě.
zobrazitPriority naší třídy - eko výchova se zaměřením na recyklací a prostředí; seznámení s plodinami, které pěstujeme v blízkém okolí; umět nejen pojmenovat naše emoce.
zobrazitNěkolik námětů, jak prostřednictvím činnostního učení zvýšit oblibu konzumace luštěnin u dětí.
zobrazitEkotým MŠ Vratimov navázala novou spolupráci s ekotýmem MŠ Paskov
zobrazitDěti se seznamovaly s významem vody pro člověka, zvířata a rostliny. Společně jsme hráli hry, tvořili, hledali vodní zdroje v blízkém okolí a zjišťovali silné a slabé stránky školky.
zobrazitAktivity dětského ekotýmu v rámci tématu PROSTŘEDÍ. Jak nadšení dětí a spolupráce mění svět. Rozvoj biodiverzity na školní zahradě a pravidelný sběr odpadků v okolí naší mateřské školy.
zobrazitDali jsme si za úkol hledat a realizovat možnosti ÚSPORY VODY, kromě jiného vyvstal z našich diskuzí cíl-SUD NA DĚŠŤOVKU. Tato akce je příkladem spolupráce dětí a dospělých pro něco, co má smysl.
zobrazitJak se nám daří následovat kroky EKOŠKOLY? Snažili jsme se shrnout do "ekoškolí básničky"...
zobrazitJedním z úkolů Plánu činností bylo zpracování úrody z naší školkové zahrady, tedy jablíček. S dětmi jsme si povídali mimo jiné i o tom, že je velmi důležité, co jíme a pijeme.
zobrazitBěhem celostátního uzavření mateřských škol jsme přemýšleli, jak pokračovat v činnosti naší Ekoškoly. Zahájili jsme tedy nové téma "Prostředí MŠ" bojovou hrou "Poznej své okolí".
zobrazitS dětmi jsme zhodnotili úkoly, které jsme si na podzim naplánovali. Piktogramy umístěné do umýváren nám připomínají, že máme šetřit vodou. Máme vodní jezírko a nové znalosti o vodních zvířátkách.
zobrazitMŠ Čtyřlístek vydává měsíčník "Ekočtyřlístek" o činnosti dětí v Ekoškolce, na kterém se podílí děti i paní učitelky.
zobrazitČlenové dětského ekotýmu MŠ Vratimov připravovali odpolední svačinu v kuchyni.
zobrazitVytváření plánů činností jsme si v mateřské škole usnadnili výběrem a používáním obrázků, kterým děti rozumí a umí s nimi pracovat. Plán činností je pak přehledný a srozumitelný dětem i dospělým.
zobrazitPo zapojení do projektu Ptačí hodinka, (ČSO ) se nám nechtělo ukončit téma "Kdo se potká u krmítka" a napadlo nás zpracovat starý papír, noviny a další odpadový materiál k výrobě "ptáků - papíráků".
zobrazitBěhem ekoschůzek na zahradě MŠ jsme zjistili, že nemáme kam umístit informace o Ekoškole. Tak vznikl nápad vytvořit si společně nového pomocníka- přenosnou nástěnku.
zobrazitV kroku Informování a spolupráce jsme se rozhodli prezentovat Ekoškolu nabízením a darováním vlastnoručně vyrobeného čaje rodičům i veřejnosti.
zobrazitSeznámení s chovem čmeláků ve spolupráci s místostarostou města Vratimov Davida Böhma.
zobrazitV rámci tématu prostředí školy se naše MŠ pustila do obnovení krásné hmatové stezky na školkové zahradě. Děti vytvořily plán a s rodiči se mohly pustit do práce.
zobrazitNaším tématem v programu Ekoškola je voda. Vymysleli jsme příběh, který slouží jako motivace. Příběh Dešťové kapičky a její putování v koloběhu vody, který děti výtvarně ztvárnily.
zobrazitSnažíme se, aby děti pochopily význam vody a její využívání a šetření. V jednom z úkolů jsme společně sledovali spotřebu vody ve školce, děti přicházely s nápady, jak můžeme vodou šetřit.
zobrazitUsoudili jsme , že je vhodný čas uskutečnit setkání obou dětských ekotýmů. Informovat se o tom, co oba ekotýmy dělají a proč. Jak předávají informace ostatním a jak napříč školou spolupracují.
zobrazitZ naší zahrady bychom chtěli vytvořit prostor pro hru i pro vzdělávání. Měla by být místem, kde budeme rádi trávit co nejvíce času. Letos jsme s ekoškoláky k novým proměnám zahrady přizvali i rodiče.
zobrazitDěti pozorovaly množství a skupenství vody v jezírku. Také vybíraly rostliny a živočichy, kterým by se v něm dařilo. Společně s rodiči se podařilo vybudovat okrasné jezírko i s bylinkovým záhonem.
zobrazitNa velkém Ekotýmu jsme nejen zhodnotili činnost Ekotýmu a vytvořili plán brigády na červen, ale práci jsme si zpříjemnili tvořivou dílnou - vyráběli jsme tuhá, voňavá mýdla.
zobrazitKe Dni Země jsme uspořádaly aktivity na školní zahradě, které jsou spojené s oslavou naší planety. Spojily se všechny MŠ v Kopřivnici, aby vysadili svůj strom a zasadili květiny pro naše město.
zobrazitV rámci Analýzy jsme zjistili, že máme na zahradě dost stromů, ale že děti neznají jejich jména. Rozhodli jsme se to v rámci Ekoškolky napravit.
zobrazitDěti, v rámci plnění úkolů z Plánu činností sadily do záhonů různé semínka a sazenice. Nyní se o ně pečlivě starají a čekají, až budou moci sklízet a připravit z nich něco dobrého.
zobrazitNaší otázkou bylo: KDE SE BERE VODA? Povídali jsme si o vodních tocích a zjistili, že děti neví, co je to přehrada. Rozhodli jsme se jí vytvořit na školní zahradě.
zobrazitByli jsme s myslivcem v lese, donesli zvířátkům a ptáčkům krmení. Vážili jsme zbytky potravin a výsledky zapisovali do předem připravené tabulky a na schůzce malého ekotýmu vyhodnotili výsledky.
zobrazitPo měsíci jsme se znovu sešli na schůzce Ekotýmu, abychom zhodnotili, co nového se nám povedlo v našem školkovém projektu “Neplýtváme potravinami” a naplánovali si další cíle.
zobrazitOd Ježíška jsme díky Vánočnímu jarmarku dostali knihu Kouzelná baterka, která je zaměřená na odpadový materiál. A tato kniha odstartovala naše téma Třídíme s Petalíkem.
zobrazitJe to způsob, jak dětem názorně ukázat a vysvětlit, že ekologické zpracování domácích zbytků pomocí kalifornských žížal může sloužit jako přírodní "pochoutka".
zobrazitNa schůzce jsme ke kroku Plánování činnosti došli k cíli, že budeme na Vánoční jarmark vyrábět výrobky pouze z papírů.
zobrazitNa schůzce jsme si představili program EKOŠKOLU. Určily jsme si role a sepsali EKOKODEX.
zobrazitDěti se pomocí Sadařovy naučné stezky názornou a zábavnou formou seznámily s enviromentálním přístupem hospodaření při pěstování a zpracovávání ovoce a při péči o rostliny a stromy v našem okolí.
zobrazitMezi podporující environmentální aktivity může být i zpřístupnění zahrady široké veřejnosti. My jsme zahradu zpřístupnili v neděli 7.6.2020 v rámci celorepublikové akce Víkend otevřených zahrad.
zobrazitS obnovením provozu naší školičky po karanténě vyvstala otázka, jak pokračovat v programu Ekoškola. Našli jsme cestu:)
zobrazitRada, jak vylepšit Ekokodex tak, aby byl praktický, skladný, přenosný, nezničitelný, srozumitelný a aktualizovatelný. Lze ted šoupnout do kabelky a vzít s sebou ven na každou procházku.
zobrazitDěti přišly s nápadem vysadit nové stromy na školní zahradě a také v okolí MŠ.
zobrazitV MŠ Kytička Pardubice plnili úkoly z Plánu činností i v době karantény.
zobrazitOdpady. Jsou všude okolo nás. Tak aktuální a diskutované téma moderní doby, a zároveň také velký problém pro naši planetu.
zobrazitDěti zakreslují smajlíky do jídelníčku, abychom věděli, která jídla mají oblíbená a která naopak.
zobrazitPo analýze základních otázek a odprezentování výsledků napříč třídami jsme shrnuli výsledky a pustili se do plánu činnosti.
zobrazitJak jsme vylepšovali, rozšiřovali a měnili grafickou podobu Ekokodexu.
zobrazitDlouho nás trápilo znečištěné okolí od pejsků. Protože víme, že pejsci za to nemohou, rozhodli jsme se na to upozornit jejich majitele.
zobrazitPlánování a realizace akčního dne byla pro nás zdrojem zábavy a vzdělávání, prostředkem k informovanosti veřejnosti o výsledcích naší činnosti a příležitostí k šíření osvěty v oblasti třídění odpadů.
zobrazitVýrobou herbáře jsme se poznávali, jaké druhy rostlin rostou na naší školní zahradě a ještě jsme si krásně vyzdobili Prostředí školky.
zobrazitJak nejlépe dětem přiblížit proces cesty kapky vody, než že si cestu projdeme a podíváme se na opravdovou úpravnu a čističku vody.
zobrazitLátkové pytlíky místo igelitových sáčků pro občany obce zdarma.
zobrazitS dětmi a rodiči jsme vytvořili krásný plán činností na téma VODA. Plán tvořili maminky z Ekotýmu a děti vybarvovaly obrázky.
zobrazitS dětmi jsme zhodnotili, co se nám povedlo a co z naplánovaného jsme již splnili. Také jsme si řekli spoustu nových nápadů.
zobrazitNa podzim jsme si s rodiči a dětmi na naší školní zahradě užili JABLÍČKOVÝ DEN
zobrazitTato aktivita je realizována v prostředí školní zahrady, sběr potřebného materiálů přímo vybízí k vycházkám do přírody. Získávají poznatky o živé a neživé přírodě, starají se o prostředí kolem sebe.
zobrazitProváděli jsme průzkum v MŠ a na zahradě, co vše bychom rádi změnili a zlepšili a co se nám již podařilo.
zobrazitDěti přes zimu vyrobily keramická pítka, která na jaře rozvěsily a v létě do nich doplňovaly vodu. Uvědomily si význam vody pro přírodu i změněné podmínky, které vlivem sucha pro ptáčky nastaly.
zobrazitJak spojit užitečné se zábavou? Jak prezentovat výstupy Analýzy a Plánu činností? Jak vtáhnout do dění v Ekoškole okolí? Využili jsme k tomu tradiční, hojně navštěvovanou školní akci,inspirujte se.
zobrazitNapadlo nás využít spadlý strom, z kterého jsme vyrobili kladinu a nášlapy. Rozdali jsme si úkoly a za chvíli jsme měli venkovní tělocvičnu.
zobrazitO tom, jak informovat ostatní, kdo a jak postupuje při analýze otázek, je velmi důležité. My jsme pro sdělení výsledků zvolili společnou prezentaci, která proběhla ve dvou dnech.
zobrazitPři sběru jahod na školním záhonku děti vyslovily přání vyrobit si jahodový koktejl.
zobrazitEkotým Mravenci se rozhodl vytvořit informační systém ve škole. řešil problém, kam ho umístit a jak ho vyrobit. Nakonec jsme na to přišli: vyrobit ze dřeva a pověsit nad schodiště.
zobrazitKdyž jsme přemýsleli, jak zapojit rodiče, napadlo nás uspořádat slavnostní dělání záhonku a sázení sazeniček. Rodiče přinesli pohoštění a moc jsme si to užili.
zobrazitV mateřské škole Markušova se Žabičky setkaly se Sluníčky a učily se připravit společnou svačinu.
zobrazitSetkání všech tříd v barevných tričkách podle barevbEkoškolích témat bylo vskutku silným radostným emotivním zážitkem.
zobrazitOdpadlíček je takový náš eko-kamarád, který nás provádí ekoškolkou. O víkendech jezdí na výlety s rodiči i dětmi a zažívá spoustu dobrodružství, které rodiče zapisují do památníčku i s fotkami.
zobrazitS dětmi jsme se rozhodli zkrášlit naši školku a jaké bylo překvapení, když děti zjistily, že ne vše se musí kupovat, ale že mohou mnohé i samy vytvořit.
zobrazitOdpadkový koš nemusí být pouhá krabice nebo plastová nádoba. S dětmi jsme si vyrobili kamarády, které mají nejen krásnou podobu, ale také jméno a každý v naší školce ví, k čemu slouží.
zobrazitV rámci tématu Prostředí školy jsme se zabývali rozšířením míst na naší zahradě, kde žijí živočichové.
zobrazitMateřská škola velmi dobře spolupracuje s městskou knihovnou Opatov. Jelikož je letos výročí Ekoškoly, chtěli jsme touto cestu zviditelnit píli a nadšení všech členů ekotýmu MŠ Markušova a MŠ Dubnova.
zobrazitEkoškolí knížečky vytvářejí ucelený náhled na život v předškolním zařízení. Naším heslem je radost být venku a všímat si. Vnímat, že nejen zahrada je nám vším...
zobrazitNa školní zahradě máme ptačí budku a ptáčky každou zimu krmíme. Ptačí zob nosí děti z domova a také ptačí koule. Letos jsme našli inspiraci na internetu.
zobrazitMíváte během diskusí vždy stejný názor na věc? V našem Ekotýmu se diskutovalo, vyjasňovalo, zjišťovalo a formulovalo, tentokrát více než obvykle. Úhly pohledu na věc mohou být různé.
zobrazitV rámci zpracovávaného tématu Odpady, jsme chtěli dětem přiblížit, jak se příroda vyrovnává s odpady. Proč a jak je důležité třídit odpad.
zobrazitSpolupráci Ekotýmu a celé školky nám bude připomínat doubek vysazený na Mezinárodní den Ekoškol.
zobrazitV rámci kroku informování jsme se zabývali Fairtrade certifikátem. Koupili jsme kávu s označením Fairtradem kterou jsme podávali, společně s perníčky, které jsme upekli s dětmi z Bio mouky a s perníkovým kořením od české bio firmy.
zobrazitChceme se podělit o příklady dobré praxe v naší MŠ, které realizujeme a zapojujeme do nich děti i rodičovskou veřejnost.
zobrazitNaše školka se v rámci projektu Ekoškola zaměřila pro tento školní rok na oblast ODPADY. Rozhodli jsme se, že si adoptujeme rodinu Ekomílků. Naši novou rodinu tvoří Plastožroutka a Papírožrout, kteří nás učí, jak správně třídit odpadový materiál.
zobrazitNa jaře jsme zaseli obilí, pozorovali jeho růst. Následoval tématicky zaměřený výlet i s rodiči na větrný mlýn v Kuželově, kde jsme se dozvěděli, jak se obilí mlelo na mouku.
zobrazitTvořili jsme mapu světa z vylisovaných listů. Děti zkoumaly, zda je lépe jíst potraviny z místa, kde žijí, či dovezené z dálky.
zobrazitTo, že děti v MŠ nerady jedí svačinky, asi není nic nového. Ale co s tím? Jak děti motivovat, aby rády jedly chleba s pomazánkou a tak neplýtvaly zdravými potravinami?
zobrazitRodiče s dětmi pekli z plodů podzimu pochutiny, přinesli je potom do školky na ochutnávku.
zobrazitNázorná ukázka s praktickým modelováním co je 7 kroků v Ekoškole.
zobrazitU příležitosti celorepublikové akce "Ukliďme Česko" spolupracujeme s Domovem Pod Lípou Lipník, který poskytuje péči dětem s mentálním postižením.
zobrazitSpolečný projektový den žáků ZŠ a dětí MŠ. Není nad to, když starší kamarádi se ZŠ jsou příkladem pro malé děti. A úžasné je, když si pro ně připraví vzdělávací program. Naopak děti z MŠ seznámí žáky s EKOškolkou a připraví pro ně malé občerstvení.
zobrazitOslava Dne Ekoškol byla v naší mateřské škole zaměřena na téma Odpady. Děti se zapojily do dramatizace pohádky "Dnes uklidíme les".
zobrazitObrázkové otázky k Analýze využily v naší MŠ všechny zapojené třídy. Umožnily dětem větší porozumění tématu a sjednotily vnímání jednotlivých otázek.
zobrazitPracovní listy k Obrázkové analýze skvěle posloužily k vytvoření přehledu, z jakých materiálů jsou hračky ve školce a které hrací prvky ve školce chybí.
zobrazitJak pomáhají nové metodické materiály v Roudnici nad Labem? „Nové materiály jsou za mě super“. Říká paní učitelka Pavla Hoppová z MŠ Kytička z Roudnice nad Labem. Přečtěte si, jak taková obrázková Analýza probíhala u ní ve školce.
zobrazitJedna z možností jak s obrázkovými otázkami ka Analýze pracovat je se doptávat se dětí promyšlenými návodnými otázkami. Jeden takový příklad nám poslala ředitelka MŠ Čeladenská beruška Jana Bartošová.
zobrazitV rámci Analýzy jsme se na schůzce Ekotýmu zabývali tématem Voda. O vodě jsme si povídali, dělali jsme také různé pokusy. Pomocí nových pracovních listů jsme zjišťovali slabé a silné stránky naší školy.
zobrazitPři našem novém projektu jsme využili pracovní listy z webu Ekoškolky. Zpracovali jsme Analýzu odpadů a zvolili jsme tentokráte formu hádankovou. Vybrali jsme však hádanky obrázkové, ne slovní, a totiž z nové Obrázkové analýzy.
zobrazitPokusili jsme se analyzovat současný stav školky tak, abychom probudili zájem u dětí ale i rodičů.
zobrazitMateřská škola v Tylovicích získala už před dvěma roky titul Ekoškola, který letos obhajuje, děti se tak již několik let kromě obvyklých aktivit věnují i tématům ekologie a udržitelného rozvoje.
zobrazitPokusili jsme se témata Ekoškoly zpracovat do podoby krátkých básniček. Ekokodex se rázem stal pro mnohé srozumitelnější.
zobrazitAkce nám otevřela cestu k plnění cíle, který si naše školka dala v rámci programu Ekoškola. V tématu JÍDLO chceme děti i rodiče vést ke zdravým stravovacím návykům, předcházet zbytečnému plýtvání a naučit se hospodárně využívat odpad z potravin.
zobrazitPo dvou letech fungování Ekokodexu jsme se rozhodli spolu s dětmi vytvořit nový eEkokodex, aby si jeho vytváření všechny děti prožily a upevnily si tak naše ekologická pravidla.
zobrazitNaším letošním tématem je Voda. Téma jsme společně odhlasovali na schůzce Ekotýmu. Po prozkoumání celé školky, přišlo na řadu plánování. Hned a s chutí jsme se s dětmi do toho pustili - chcete vědět jak? Čěte dál...
zobrazitJeden z cílů, který jsme si společně ekotýmem při MŠ Vratimov vytýčili, byla péče o ptactvo na školní zahradě a ve městě Vratimov.
zobrazitPři tématu Prostředí školy jsme se na školní zahradě a hlavně na motýlí louce zabývali určováním názvů bylin. Naše zahrada nedisponuje velkým vybavením a učitelka tímto způsobem chtěla dětem nabídnout možnost smysluplného využití času tráveného na za
zobrazitRodiče z Ekotýmu si přichystali na schůzku pro děti zajímavé téma – jak snížit spotřebu igelitových sáčků při nákupu. Maminky našily sáčky a s dětmi si vyrobily vlastní barevnou tašku z různých recyklovaných materiálů (záclony, zbytky látek) na balen
zobrazitVyzkošeli jsme ýdenní službu dětí - zalévání rostlin, péče o králíka, deník do divočiny. Služba se určuje formou losování.
zobrazitRole v Ekotýmu. Na ekoschůzce si děti i rodiče volí své role. K jednotlivým rolím děti nakreslily obrázky, vědí, co znamenají. A když si mohou suchým zipem připnout k roli svou fotku, cítí větší zodpovědnost a tendenci k aktivitě.
zobrazitV Ekoškolce Rozárce jsme se s Ekotýmem zabývali tématem Jídlo. Do školky obědy dovážíme, a tak jsme byli zvědaví, jak to u našeho dodavatele obědů vypadá.
zobrazitNa podzim se poprve setkali rodiče a děti s programem Ekoškoly. Zažili pohybové hrátky na zahradě MŠ a také první podzimní tvořivou dílnu.
zobrazitVymysleli jsme zlepšovák k tvoření společného záznamového archu. Zabývali jsme se tématem VODA a tvořili jsme analýzu a plán činností.
zobrazitZabývali jsme se tématem ochrany životního prostředí a navázali spolupráci s bezobalovým obchůdkem.
zobrazitDlouho jsme si lámali hlavu, jakou formou budeme informovat ostatní děti a zaměstnance ze školky o činnosti Ekotýmu. Tak jsme si vymysleli ,,minikonference".
zobrazitJak si děti upevňovaly základy zdravých stravovacích návyků a zdravého životního stylu.
zobrazitNa podzim jsme vytvořili při schůzkách našeho Ekotýmu bylinkovou zahrádku, domeček pro ježka a hmyzí hotel.
zobrazitV naší MŠ jsme se v rámci tématu Jídlo rozhodli s dětmi zjistit, kolik jídla se v každém oddělení denně vyhodí. Celý týden děti jídlo poctivě vážily a zapisovaly. V pátek jsme zjistili, že nejméně plýtvají jídlem děti z oddělení Berušek.
zobrazitJak děti z Ekotýmu MŠ prezentovali dětem ze školní družiny metodiku 7 kroků.
zobrazitV rámci tématu Voda jsme hledali a analyzovali, zda je ve školce voda a kde se případně nachází. Nalezený zdroj vody děti označily nalepením kapkové značky.
zobrazitPři Analýze v tématu Voda si děti uvědomily, že pitná voda není samozřejmost. Musí se vynaložit hodně úsilí, než k nám voda doputuje a my můžeme otočit kohoutkem, napít se nebo si umýt ruce. Děti sestavily přírodní čistírnu a vyčistily špinavou vodu.
zobrazitK tématu JÍDLO jsme uskutečnili týdenní projekt s názvem VŮNĚ MEDU. Do projektu jsme zapojili nejen děti, ale i rodiče a paní školnici. A jak vše probíhalo? Čtěte dál...
zobrazitNa školní zahrádce jsme sklidili mrkvičky. Děti navrhovaly, jakou pochoutku uvaříme. Při hlasování zvítězil mrkvový dort těsně před sušenkami a pomazánkou. Dostali jsme nápad, co tak dort zapít čerstvou šťávou z mrkve a porovnat ji s kupovanou.
zobrazitNaše maminky mají rády vše čisté a voňavé. Někdy se však špína drží zuby nehty, a ne a ne se pustit. Maminky pak musí utratit spoustu peněz za ne zrovna ekologicky čistící prostředky. Ekotým dal proto hlavy dohromady a vymyslel tvořivé dílny.
zobrazitPři Analýze odpadů jsme s Ekotýmem přemýšleli, jak uceleně podat rodičům info o tom, co všechno školka dělá pro lepší nakládání s odpady. Vymysleli jsme brožurku, kde je vše o tom co-kde-a jak s odpady u nás ve školce funguje.
zobrazitV Ekoškolce druhým rokem analyzujeme další z témat, kterým jsou Odpady, Při analýze odpadů jsme s ekotýmem přemýšleli, jak uceleně podat rodičům info o tom, co všechno školka dělá pro lepší nakládání s odpady. Vymysleli jsme brožurku...
zobrazitVánoční čas skýtá mnoho možností jak dát o sobě vědět. Osvěta, Ekoškola a vánoční trhy. Máte pocit, že to k sobě nepatří? V MŠ kytička v Roudnici nad Labem nám ukázali, jak toto vše propojit.
zobrazitMŠ Pohádka Planá nad Lužnicí inspirovala další mateřské školky na Krajské konferenci EVVO pro mateřské školy.
zobrazitV naší MŠ se snažíme zařazovat do jídelníčku i netradiční pokrmy, které máme od místních farmářů. téma Jídlo je pro děti velmi zajímavé, obzvláště pokud mohoou ochutnat něco nového. Téma Jídlo jsme zároveň propojili s tématem Odpady.
zobrazitNávrh zapojit náš Ekotým do výzvy mezinárodního programu Ekoškola a Jaroměřické mlékárny „Vaříme společně!“ byl od počátku přijat s nadšením, a to jak malými, tak i velkými kuchtíky a strávníky.
zobrazitZ Analýzy tématu jídla vzešla slabá stránka: Děti nemají možnost si jídlo připravit nebo upravit. Na základě analýzy jsme si stanovili s dětmi cíl: Připravit si 1x týdně svačinu z dodaných surovin. Tento cíl byl rozpracován dětmi do dílčích úkolů.
zobrazitV rámci tématu Prostředí jsme se rozhodli pro vybudování stezky naboso neboli smyslového chodníčku. Požadavek vyšel z přání dětí a pedagogů, kteří podobný chodníček vyzkoušeli na výletě v Kovářově .
zobrazitZabývali jsme se výrobou krmítek z odpadního materiálu, pro ptáky, kteří v zimě neodlétají do teplých krajin. V Plánu činností se nám prolnuly témata Odpady a Prostředí školy.
zobrazitJak jsme sázeli borovici horskou, dárek z batůžkového výletu do lesní školky. Děti z Ekotýmu sázení borovice samy nafotily a měly z toho krásný zážitek. A také si splnili jeden z úkolů z Plánu činností.
zobrazitS našimi námořníky jsme mapovali území, kam můžeme vyplout s lodí. Vytvořili jsme podrobný plán, určili které cesty jsme již absolvovali a které nás teprve čekají a vydali se na strastiplný ostrov Plánování činností.
zobrazitPřemýšleli jsme s dětmi, jak ztvárnit, vizualizovat Metodu 7 kroků. Zvítězil nápad vytvořit stopy, které budou krok symbolizovat. Stopy měly být nalepené na chodbě na zdi. Praxe ukázala, že je lepší kroky samostatně využívat v prostoru na zemi.
zobrazitV tomto projektu, jsme se s dětmi zabývali tématem odpady. Využití odpadového materiálu ve výtvarných činnostech. Tvoření z odpadového materiálu je pro děti velmi zábavné a také poučné.
zobrazitNedostatek úložného nábytku (zásobníky na materiál, ze kterého v MŠ tvoříme) jsme vyřešili pořízením vhodných kartonových krabic, které nám pomáhají plnit rodiče i zaměstnanci školy.
zobrazitNaše děti z EKOtýmu nejsou žádní sobci, proto, když uvažovaly nad tím, co bychom tady u nás mohly vylepšit, myslely u toho i na zvířátka. Při práci na zahradě nám pomáhali i rodiče z EKOtýmu a byla u toho legrace.
zobrazitV MŠ jsme na jaře zrealizovali stavbu nového pyramidového záhonu, aby se děti mohly pokusit vypěstovat vlastní ovoce a zeleninu. Děti zasely semínka. Na brigádě svolané Ekotýmem záhon osadili. Na konci školního roku jsme pak úrodu sklidili.
zobrazitV rámci prvního kroku Ekotým, jsme se zabývali sdílením zkušeností a navázáním kontaktu se "sousední" Ekoškolkou Rozárka na Zlíchově, kam jsme vyrazili na návštěvu s naším dětským Ekotýmem.
zobrazitV MŠ Čeladenská beruška myslí na zodpovědnou spotřebu potravin při každé příležitosti a k zodpovědnosti při výběru potravin vyzývají i rodiče a prarodiče.
zobrazitPřemýšleli jsme, jak dětem přiblížit 7 kroků k Ekoškole. Co je to Analýza, Plán činností....... Společně jsme přemýšleli-rýmovali a vymysleli:
zobrazitCo je to surovina a potravina? Aby si děti ujasnili pojmy, upečeme něco dobrého ze surovin. A děti budou podle receptu samy vážit, šlehat.... Dort se povedl - byla to ňamka a dort všem moc chutnal.
zobrazitZjistili jsme, že v sousedství je jabloň se spadanými jablky, které by se mohly využít na křížaly či upečení štrůdlu. Na naší zahrádce spadalo spousty lískových oříšků, tak to by mohla být dobrota a navíc pečení děti baví.
zobrazitV rámci tématu Jídlo jsme se zúčastnili výzvy Vaříme spolu. Vybrali jsme si dva recepty - Pečenou řepu s tvarohem a Ovocno - zeleninový salát s sýrem. V Ekotýmu jsme si rozdělili role, společně vše "uvařili" a byl to bezva den.
zobrazitTřídění je pro děti zábava. Způsoby třídění jde stále vylepšovat a rozšiřovat.
zobrazitTématem Jídlo se zabýváme proto, aby se děti více seznámily, co vaříme a z čeho vaříme v MŠ. Co je surovina a co potravina. Jak dlouhá je cesta od semínka k dobrému jídlu.
zobrazitVýzva Vaříme spolu s Jaroměřickou mlékárnou se nám zalíbila, protože se letos věnujeme tématu "Jídlo". A jak se nám díky výzvě dařilo vařit spolu? Čtěte dál...
zobrazitV následujícím textu jsou popsány kroky, které vedou k vytvoření malé sbírky receptů podle ročního období.
zobrazitV naší MŠ se snažíme zařazovat zdravé, ale i netradiční suroviny a potraviny, abychom je dětem více přiblížili. V rámci Ekoškoly jsme se proto rozhodli věnovat tématu Jídlo. Uspořádali jsme nejen pro rodiče, prarodiče i kamarády kuchařský den.
zobrazitV rámci tématu Jídlo jsme se zapojili do výzvy TEREZY a Jaroměřické mlékárny Vaříme spolu. Na závěr vyhodnocování jsme zakoupili pro děti odměnu v podobě veselé vařečky, abychom tak podpořili pokračování kuchařských začátků i doma s rodiči.
zobrazitO Vánocích všichni spolu nejen prožívají kouzlo Vánoc a příběh z Betléma, ale často se setkávají a jsou si nablízku. I náš ekotým, který pracuje na druhém tématu - Odpady, využil schůzky v adventní době k netradičnímu tvoření.
zobrazitJaké téma si zvolíme? PROSTŘEDÍ nebo ODPADY? Uděláme hlasování a nebudou dohady. Děti, mámy, tátové, společně si vybereme, co ve školce probereme. Volbu tématu, kterým se budeme zabývat, jsme ponechali zcela na volbě dětí a rodičů.
zobrazitV rámci pátého kroku (environmentální výchova) jsme se koncem září opět zabývali tříděním a přeměnou odpadu, rozhodli jsme se založit kompost.
zobrazitZvolení tématu na tento rok, vytvoření loga a rozdělení rolí. Hlavním cílem bylo seznámit všechny členy s programem a motivovat se k další činnosti.
zobrazitTento den jsme si za cíl naší vycházky vybrali blízkou skálu v lese, kam jsme přišli pozdravit naše neviditelné kamarády skřítky. Soustředili jsme se na zvuky lesa, na vhodné chování v lese.
zobrazitFormou pokusů a her na hluk a zvuk jsme si s dětmi vysvětlili, co je to zvuk, jak vzniká, prozkoumali prostory MŠ a zjišťovali, kde žijí skřítkové Ticháček a Hlučňáček, skřítky jsme si vyrobili z recyklovatelných materiálů.
zobrazitDěti měly možnost se prostřednictvím prožitkového učení, her, úkolů a experimentování seznámit se skřítky Hlučňáčky a Ticháčky a zjistit co je zvuk a hluk, jak vzniká, kde ho můžeme v MŠ najít a jak ho můžeme sami ovlivnit.
zobrazitV rámci analýzy jsme zjistili,že chceme děti více zapojit do zhotovení piktogramů a obrázků cílů,pravidel a činností tak,aby tomu lépe rozuměly a mohly se podílet na jejich plnění.
zobrazitDěti měly poznat, že potravina se dá nejen koupit, ale i vyrobit svými vlastními silami.
zobrazitVelké ucho - projekt o hluku a zvuku, jehož cílem bylo děti seznámit a aktivně se podílet na zjišťování hlučnosti v naší mateřské škole a nejbližším okolí. Vítěz získá úpravu jedné místnosti do akusticky ideálního stavu.
zobrazitV rámci projektu Velké ucho jsme poznávali zvuky kolem nás, provedli průzkum školy a řešili, zda je naše mateřská škola hlučná nebo tichá.
zobrazitRádi bychom vytvořili trvale udržitelnou hodnotu na naší zahradě mateřské školy - bylinkovou zahrádku, o kterou bychom se spolu s dětmi staraly a tím je motivovaly, že každá činnost přináší výsledky a to, co si sami vypěstujeme nás těší dvojnásob.
zobrazitNa zahradě MŠ jsme hledali obyvatele naší zahrady na různých stanovištích naučné stezky. Pozorovali jsme broučky, jejich přirozené prostředí.
zobrazitCílem bylo seznámit dětské Ekotýmy z různých budov jedné MŠ
zobrazitJak jsme vybrali a zformulovali cíl a rozplánovali jej do jednotlivých úkolů.
zobrazitPro zvolení cílů a plánování jsme potřebovali vyhodnotit výsledky analýzy, kterou jsme uskutečnili k zvolenému tématu za pomoci pracovních listů.
zobrazitAby měly plány jasnou strukturu a obsahovaly to, co je důležité, používáme univerzální šablonu, do které při plánování dopisujeme obsah.
zobrazitNámět jak to udělat, aby (nejen) děti metodiku 7 kroků pochopili a uměli se orientovat v tom, v jaké fázi se právě nachází, co už prožili, co je čeká a jak spolu jednotlivé kroky souvisí.
zobrazitK čemu jsou dobré a jaké role zvolit, nejen když probíhá schůzka Ekotýmu
zobrazitJak zpracovat a pracovat s pravidly pro dětský i dospělý Ekotým, které jsou pravidelnou součástí všech ekoschůzek.
zobrazitV rámci řešení neuspokojivých otázek z Analýzy tématu jídlo jsme se dostali k problému, jak naše návrhy na úpravu jídelníčku dostat do školní jídelny, která vaří pro dvě mateřské a jednu základní školu.
zobrazitDelší dobu jsme se potýkali s velkým množstvím bioodpadu v naší MŠ. Problém jsme vyřešili zajištěním nového kompostéru.
zobrazitV rámci tohoto kroku jsme se zabývali výzdobou MŠ - přispění k pěknému prostředí a tím příjemnému klimatu školy. K výzdobě jsme použili přírodniny a zejména plody podzimní přírody. Na zpříjemnění prostředí se podíleli děti, pedagogové a rodiče.
zobrazitV tomto projektu, který byl zacílen na předškolní děti z krnovských mateřských škol, jsme se zabývali tématem odpady, prostředím, vodou, jídlem, energiemi, čistotou města. Projekt jsme pořádali proto, aby dětem nebylo lhostejné naše město.
zobrazitVyužití odpadového materiálu ve výtvarných činnostech, přenesení poznatků i do rodiny, zásobování rodičů těmito materiály.
zobrazitZjistit oblíbenost pomazánek - věčný problém nejen na naší MŠ. Předcházet plýtvání jídla, seznámení dětí - z čeho jsou zdravé pomazánky vytvořeny. Návaznost v EV výuce.
zobrazitPři analýze tématu voda jsme zjistili, že děti nemají představu o tom, co je to Koloběh vody v přírodě. V prožitkové hře "Putování s kapičkou" mají děti v roli kapek vody možnost, celý proces zažít.
zobrazitProvádíme malé i velké pokusy. Děti pozorují za jak dlouho si příroda poradí s rozkladem papíru, alobalu nebo skla.
zobrazitVzhledem k poměrně vysokým cenám plastelíny v obchodech jsme se rozhodli vyrobit si plastelínu sami. Motivujeme tak děti k tomu, že to, co si samy vyrobí, je hodnotnější.
zobrazitChceme zvýšit povědomí dětí o přírodních způsobech, jak léčit různé nemoci. S pomocí bylinek se můžeme před nemocemi chránit.
zobrazitV rámci podzimního tématu jsme s dětmi zjistily, že už by měly spát mravenci i broučci. Aby přežili zimu, neumrzli a na jaře mohli zase vylézt ze svých úkrytů, děr a domečků, děti se rozhodly, že broučkům chtějí pomoci a postavit jim přírodní domečky
zobrazitNaše škola je umístěna na vesnici a je úzce spjata s přírodou. Chtěli jsme umožnit dětem, aby si samy zkrášlovaly své prostředí ve kterém žijí. Skvělým nápadem byla výroba mandal z přírodnin, které tu volně okolo nás rostou a obklopuj
zobrazitStal jsem se zahradníkem. Když se starám a pečuji,nebojím se to už ochutnat. Poznávám nové chutě, práci, přírodu zázraky sluníčka a vody a těším se z vykonané práce.
zobrazitUkázka tradičních valašských řemesel. Děti si mohly samy proces práce vyzkoušet. Poznávají jak se dříve pracovalo,a jak jsou ještě dodnes lidé zruční a stále ovládají staré originální techniky na výrobu nejrůznějších produktů.
zobrazitNa jaře jsme s dětmi přemýšleli, jak využít opomenutou část zahrady za školkou. Nakonec děti vymyslely záhonek, na kterém si vypěstujeme něco dobrého. Postupem času však přicházela řada dalších dobrých nápadů.
zobrazitObyčejná nástěnka může být vaším velkým pomocníkem. Dokáže totiž zajímavě propojit aktivity školky s rodinou. Kromě běžných informací může sloužit i jako důležitý prostředník k plnění užitečných úkolů.
zobrazitHravou formou můžeme vytvořit analýzu podle pracovních listů. Můžeme si zahrát obdobu hry „Člověče nezlob se“, při které nikdo nevypadává a děti si přitom procvičí předmatematické dovednosti.
zobrazitZábavné činnosti na schůzce EKOTÝMU k tématu ODPADY. Rozšíření poznatků po analýze a plánování dalších činností.
zobrazitVytvoření nového Ekokodexu tak. aby si ho děti samy "přečetly" - malované čtení. Děti ho mohou číst rodičům a kamarádům, a sdělit jim tak, jak se chovat k životnímu prostředí.
zobrazitPodzimní dny byly ještě plné sluníčka, zahrada zasypaná listím. Ozbrojeni hráběmi vyrážíme zdolat hromady listí. Vítr se snaží rozfoukat naše dílo, ale my jsme na něj vyzráli.
zobrazitHledali jsme možnost, jak ochutit vodu a na základě receptu, který děti samy objevily v dětském časopise jsme si společně uvařili jablečný čaj.
zobrazitV rámci revitalizace školní zahrady se děti, pedagogové a rodiče rozhodli na výsadbě nového stromu v parčíku před vstupem do Mš. Tímto krokem chceme podporovat u dětí aktivní přístup ke změně prostředí školy a posílit a podpořit dobré vztahy.
zobrazitJsme krátce zapojeni do projektu EKOŠKOLA a chceme vědět, jestli děti vědí co to znamená.
zobrazitNástěnek máme ve školce hodně, ale o žádné se nestarají děti, ani rodiče, což jsme zjistili v rámci Analýzy. Umístili jsme tedy do jídelny novou nástěnku, kde o jednu půlku budou pečovat rodiče a o tu druhou děti.
zobrazitV rámci Analýzy děti zjistily, že mají málo hraček z přírodního materiálu. Do Plánu činností daly, že si chtějí nějaké hračky vyrobit. Rodičům ve školce zase chybělo více stavebnic.
zobrazitNezapomínejte o Ekoškole informovat. Pro nás to byl jeden z nejhůře uchopitelných kroků. Zkuste oslovit někoho ze zaměstnanců, rodičů či přátel, kdo by si vzal informování na starost.
zobrazitS dětmi jsme v rámci Ekoškoly udělali v naší školce reportáž. Děti se ptaly dospělých, co je Ekoškola. Výsledek byl znázorněn na vytvořeném plakátu.
zobrazitSchůzku a její průběh jsme plánovali důkladně. Na jejím průběhu záviselo, zda se nám její členy podaří motivovat ke vzájemné spolupráci nebo ne.
zobrazitS dětmi jsme se rozhodli, že náš Ekotým pojmenujeme. Mezi dětmi proběhla velká diskuse, kde zvítězily dva návrhy se stejnými hlasy - "kočky" a hvězdy". Děti potom samy přišly na řešení, jak vybrat vítěze, a oba názvy propojily.
zobrazitV letošním školním roce se věnujeme tématu Prostředí. Pro tvorbu Analýzy jsme využili pracovní listy s návodnými otázkami, které jsme přepsali na plakát a děti jednotlivé oblasti hodnotily - formou srozumitelných smajlíků.
zobrazitNa základě Analýzy jsme s našimi dětmi (3 roky) zjistili, že v naší nové třídě není nic "zeleného", co by nám připomínalo přírodu za oknem. Rozhodli jsme se pro pěstování bylinek na čaj a řeřichy.
zobrazitCílem našeho snažení bylo vzbuzení zájmu u dětí a rodičů o životní prostředí a vytvoření občanských pozorovatelen.
zobrazitJak vznikal náš Ekotým - aneb jak se nadšení z programu Ekoškolka přeneslo z učitelů na děti i na jejich rodiče
zobrazitV Ekotýmu jsme se měli rozhodnout o tom, kterým tématům se budeme nejdříve věnovat. Zvolili jsme hlasování pomocí symbolů a nálepek. Každý hlas byl důležitý, pro děti-nečtenáře byla důležitá vizualizace pomocí obrázkového symbolu.
zobrazitOslava 10 let Ekoškoly se stala první společnou akcí MŠ Tylovice a ZŠ Pod Skalkou. V rámci oslavy přišly děti ze školního Ekotýmu s koordinátorkou Zuzanou Mrlíkovou poprvé do mateřské školy. Děti z Ekotýmu MŠ prezentovaly sedm kroků.
zobrazitPřeměna zahrad do přírodního stylu nás vybízela k využívání přírodního odpadu. Pořídili jsme kompostéry a všechno dobrodružství s bioodpadem tím teprve začalo...
zobrazitAkce pro děti a rodiče na školní zahradě a v zelené učebně. Představili jsme program Ekoškola a proběhla prezentace našich činností v rámci projektu z minulých let.
zobrazitJednu schůzku Ekotýmu jsme věnovali tvorbě Ekokodexu. Zvolili jsme rýmy, které se dětem dobře pamatují. Děti nakreslily obrázky k jednotlivým tématům a ty nás v rýmování ještě podpořily.
zobrazitDěti třídily odpad formou hry nejen v MŠ, ale společně s žáky ZŠ se postaraly, aby i okolí naší MŠ i ZŠ v Havířově-Životicích bylo čistější. "Ekotýmáčci" natáčeli s Hitradiem Orion pořad Rada starších. Otázky se dotýkaly 4 témat programu Ekoškolky.
zobrazitV rámci oslav Dne Ekoškol jsme s předškolními dětmi v rámci Ekovycházek navštívili Sběrný dvůr v Technických službách v Berouně a řešili problém kam s odpady, které se nevejdou do popelnic ve městě.
zobrazitHora šípků, šišek, kaštanů a hotel pro stále i přechodné hmyzí nájemníky, to je skvělý výsledek ekologicky zaměřeného projektového dne, který na naší škole proběhl v pátek 6. listopadu 2015.
zobrazitDěti došly samy k názoru, že vodou málo šetříme a nevážíme si jí. Pokusy s vodou měly největší úspěch, děti by se k nim rády vrátily.
zobrazitOtevřené otázky vedou děti k odpovědím, nad kterými přemýšlejí. Pro malé nebo nejisté děti je prožitek, „že ví“, moc dobrá a podnětná zkušenost.
zobrazitMluvili jsme s dětmi o tom, co je projekt Ekoškola a čím se zabývá. Děti pak výtvarně zpracovaly čtyři témata Ekoškoly.
zobrazitDlouhodobě se snažíme předejít zbytečnému plýtvání jídlem a vést děti ke zdravým stravovacím návykům.
zobrazitPoprosili jsme dospělé o spolupráci v Ekotýmu a vysvětlili jim, co z takové spolupráce vyplývá.
zobrazitPochopení pojmů Surovina a Potravina může vést k tomu, že se děti budou lépe orientovat v tom, co jedí.
zobrazitEkokodex nám každý den pomáhá dětem připomínat pravidla a dohody, na kterých jsme se společně domluvili.
zobrazitV rámci jarního úklidu školní zahrady jsme s dětmi postavili vrbový tunel. Ušetřili jsme tak peníze, které bychom jinak zaplatili stavební firmě.
zobrazit