Jak vidí program Ekoškola rodiče?

Chceme se s vámi podělit o zkušenost a velice příjemný zážitek z nedávného auditu v Ekoškolce Rozárka. Jedná se o rozhovor s maminkami zapojenými v Ekotýmu. Neváhejte a čtěte dál a nahlédněte pod pokličku...

Jak vidí program Ekoškola rodiče?
Vloženo

Na nedávném auditu v Ekoškolce Rozárka na Zlíchově jsme vedli velice příjemný a zajímavý rozhovor s maminkami, které jsou součástí Ekotýmu.  Moc nás těší, že Ekoškola napomáhá nahlédnout rodičům do života školek a aktivně se zapojit do školkového života. Přinášíme rozhovor s maminkami Zuzanou Procházkovou (Z.P.) a Michaelou Mravcovou (M.M.). V rozhovoru se dozvíte, jak pomáhají rodiče vařit Ekoškolu v Ekoškolce.

Jak probíhá vaše spolupráce se samotnou školkou?

Z.P.: Se školkou jsme v kontaktu přes emaily. Dostávám zprávy o plánovaných akcích, na které ráda reaguji s tím, že se vždy na setkání těšíme. Také dostáváme zprávy o výši stravného za konkrétní měsíc. Pokud se zúčastním nějaké školkové akce a udělám  na ní pár fotek, posílám je do školky jako možnost ke zveřejnění na facebooku. Facebook s manželem sledujeme. Díky fotkám se dostaneme více do obrazu, jak se má naše dítě. Při předávání a vyzvedávání syna ze školky jsme v kontaktu s učiteli, byť jen tak, že se na sebe usmějeme a pozdravíme. Někdy prohodíme pár slov o tom, jak se máme, co je nového, co děti dělaly, jaký měl syn ve školce den. Nyní má syn období, kdy se mu nechce do školky a ráno mě doslova nechce pustit ze dveří. Paní učitelka mi pomáhá ráno přímo v šatně, ale i později telefonicky, aby mi sdělila, jak se synem proběhl ranní kroužek, zklidnění, domluva... Probere se mnou, co je možné ještě udělat, co dělám v přístupu k synovi dobře, obecně mě i syna podporuje. Za to moc děkuji.

M. M.: Účastním se setkání Ekotýmu, vypomáhám s drobnostmi, když je něco potřeba, účastníme se brigád. 

Kdy jste se zapojila do Ekotýmu a co vás ke vstupu do Ekotýmu vedlo.

Z. P.: Do Ekotýmu jsem se zapojila v listopadu loňského roku hned na prvním setkání Ekotýmu. Pozvánka na schůzku na mě bafla ve školce v chodbě. Nebyla jsem si jistá, zda  bych byla přínosem, ale po konzultaci s paní učitelkou jsem byla podpořena. Prý stačí nadšení. Také mě lákalo zapojit se mezi paní učitelky a děti ve školce. 
Baví mě být součástí školky více, než tomu bylo doposud. Je mi dobře ve školce mezi všemi těmi veselými lidmi, v prostorách plných her, radosti a pochopení.

M. M.: V září 2017. Sama se snažím žít ekologicky, vedu k tomu svoje děti, ráda spolupracuji s Rozárkou a líbí se mi, když jsou rodiče součástí dění ve školce. 

Jak vnímáte z pozice rodiče program Ekoškola v Rozárce?

Z. P.: Myslím, že se ve školce programu hodně věnují, promýšlejí vše možné a hlavně to všechny baví. Líbí se mi, že se věnují vždy nějakému tématu. Například u nás je teď aktuální téma voda. S dětmi se zaobírají tématem z různých směrů, teoreticky i prakticky, ale hlavně tedy prakticky. Když můžu, přidávám se k výletům, školkovým akcím, i ke školce v přírodě. Jednou ráno při předávání syna ve školce jsem si všimla  zákoutí, které bylo krásně podmořsky vyzdobené. Měla jsem chuť tam zůstat a užít si ten vyzdobený prostor. Vyslovila jsem přání, že by školka mohla udělat nějaký den jen pro rodiče, kdy by rodiče byli jako děti. Překvapilo mě, že se nad tím učitelé i zamysleli a po dvou dnech mi sdělili, že i tento nápad je možné prodiskutovat.

M. M.: Mám z něj radost, hlavně, když se můj syn sám do něj přihlásil. Je to něco navíc, co jinde není a rozšíří to dětem pohled na svět. 

Co se podařilo za tu dobu, co jste členkou Ekotýmu v Rozárce změnit (jak a na čem jste pracovali)? Co bylo pro děti nejzajímavější?

Z. P.: Mám radost, že se školce povedlo obhájit titul Ekoškoly. Já o tom nepochybovala. Určitě se povedlo dětem předat povědomí o tom, co pro nás znamená voda, kde konkrétně ve školce mají děti vodu, jak je možné a vhodné s ní nakládat, co znamená voda pro přírodu… Například nyní děti vyrobily bezovou šťávu, kterou budou na školkové akci prodávat, a z výtěžku dokoupí perlátory k šetření vody ve školce. Nebo jeden den si děti samy vyzkoušely, jak si poradit, když mají  k dispozici samy pro sebe pouze lahev vody. Takové aktivity se mi líbí, protože se tak děti učí hrou a trénují to, co v životě skutečně budou potřebovat. Ve školce se děti podílejí na mnoha různých aktivitách, které je rozvíjí v běžném praktickém životě. Jsou podporované k samostatnosti, ke spolupráci, k zapojení se při vymýšlení, plánování, tvorbě, hodnocení. Děkuji za to.

M. M.: Děti s podporou nás rodičů zjistily, kde všude ve školce a k čemu je potřeba voda a jak je možné s ní šetřit. Myslím, že děti pochopily, alespoň trochu hodnotu vody, protože mě můj syn často doma upozorňuje, ať vypnu kohoutek, ať méně splachuju atp. Nainstalovali ve školce perlátor a na další si chtějí vydělat prodejem vlastních produktů na jarmarku. 

Co tento program přináší vám rodičům?

Z. P.: Program školky mi přináší radost a klid v tom smyslu, že vím, že je můj syn v dobrých rukách, že se mnohému naučí zábavnou formou, je často v přírodě, baští zdravé jídlo a se vším se může učitelům svěřit. Mám důvěru v učitele i ostatní zaměstnance Rozárky.

M. M.: Užší spolupráci se školkou. Zjištění, co všechno děti dokážou vymyslet a uskutečnit. Radost a naplnění.

Co podle vás (z pohledu rodičů) přináší dětem?

Z. P.: Myslím, že děti mají ve školce o zábavu postaráno, pokud jde o různorodost a četnost aktivit jak přímo ve školce, tak na výletech, brigádách, divadlech atd.… Děti mají ve školce řád a přehled o tom, co je ten den čeká, jaká pravidla je potřeba dodržovat. Dětem je dávána důvěra, díky čemuž si vyzkoušejí různé činnosti, které by jim třeba jejich tetičky a prarodiče zakázali.

M. M.: Vztah k přírodě a světu kolem sebe, souvislosti a důsledky jejich chování k běžným každodenním činnostem.

Jak vnímáte metodiku 7 kroků ?

Z. P.: Logické, smysluplné, nápadité, výchovné.

Čím vás inspiruje program nebo samotná Ekoškolka Rozárka?

Z. P.: Školka je mi inspirací hlavně ve způsobu komunikace s dětmi, tedy s mým synem, když se třeba zrovna rozčiluje, dohaduje s kamarádem…

M. M.: Téměř vším. Lidským a milým přístupem k dětem. Sleduji, jak řeší konfliktní situace, jak dávají dětem prostor na jejich projev a prezentování jejich práce. Některá ekologická opatření zavádíme i doma. 

Promítá se program Ekoškola do vašeho rodinného života a jak?

Z. P.: Ano, je pro mě především zábavou. Baví mě být ve společnosti lidí (dospělých i dětí) v Rozárce, ale také ve společnosti rodičů, mezi kterými mám už přátele, povídáme si, rádi se vždy vidíme nebo se už scházíme i mimo školku.

M. M.: Už jsem zmínila výše. Náš syn chce většinu věcí dělat i doma a my samozřejmě s ním.

Jaké, pro vás silné okamžiky, jste v Ekotýmu zažili?

Z. P.: Prezentace analýzy, kterou jsme s dětmi sepsali a namalovali. První den na schůzce, kdy jsem na prezenční listinu místo podpisu nalepila obrázek sama sebe.

M. M.: Moc se mi líbí, jak děti dokážou prezentovat své nápady a výtvory před ostatními dětmi i rodiči.

V čem je podle vás program Ekoškola jedinečný?

Z. P.: Program Ekoškoly vnímám jako soubor aktivit, jejichž cílem je s otevřeným srdcem být součástí přírody, být k přírodě ohleduplný, tedy jak k prostředí, ve kterém žijeme, tak vzájemně sami k sobě. A myslím, že v programu se také promítá myšlenka, ke které se doma často vracíme: Chceš-li něco změnit, musíš začít u sebe.

  Svým tématem a tím, jak propojuje školku a rodinu.

Maminky z Rozárky Zlíchov

Rozhovor s maminkami při auditu

Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

To budete koukat! Máme novinky z Ekoškolek! Učitelé, rodiče, zapojené školy, nezapojené školy přihlaste se a dostávejte svoji pravidelnou dávku inspirace!




Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.
www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.