Analýza v MŠ Čtyřlístek

Na jaké otázky si děti odpovídaly?

Název školky: MŠ Čtyřlístek Praha-Běchovice
Krok: Analýza
Téma: Jídlo a Svět

Již od začátku září jsme se připravovali ve školce na to, jak budeme provádět tento rok analýzu k projektu Ekoškolka k tématu potraviny. Diskutovali a promýšleli pedagogové, hovořili také na třídách s dětmi, co bychom potřebovali ve školce zlepšit a co by nás zajímalo. Paní učitelky během září prováděly s dětmi průzkum na téma potraviny a prostředí. Děti zakreslovaly výsledky pozorování do pracovních listů. Na jaké otázky si děti odpovídaly? Jestli máme každý den ve školce ovoce a zeleninu? Zda máme jeden den v týdnu rybu a nemasité jídlo? Jaké ovoce a zelenina je českého původu a jestli paní kuchařky vědí, jaká jsou naše oblíbená jídla? Pěstujeme si vlastní ovoce a zeleninu? Máme k dispozici slazené nápoje i vodu? Vše děti zaznamenávaly do tabulek, které měly vystavené ve třídách. Provedli jsme výslednou analýzu, paní učitelky s dětmi vyrobily nástěnku. Do projektu se zapojily i paní hospodářka a kuchařky a snaží se jídlo různě dozdobit a udělat pro děti lákavějším. Například vytvořily pro děti ovocné a zeleninové špízy. Vločkovou kaši i jogurt jim ozdobily jako smajlíka a zvířátko.

Co vyplynulo z naší analýzy a zjišťování? To, že paní kuchařky připravují každý týden jeden den rybu a jeden den nemasité jídlo, je pro nás již samozřejmostí. Horší výsledky byly v množství zbytků, které děti vyhazují. Mohou si děti vybrat oblíbené jídlo? Je možné, aby si určily velikost porce jídla? Pěstujeme si vlastní plodiny, které můžeme využít v kuchyni?
Během měsíce října se měla uskutečnit schůzka velkého Ekotýmu, která se nekonala vzhledem ke karanténě a uzavření celé školky a byla přesunuta na měsíc leden. Setkali jsme se s dětmi na schůzce malého Ekotýmu na konci listopadu a společně jsme vytvořili plán, který vychází z analýzy. Děti si přejí vyrobit před Vánocemi z jablíček mošt, sušit starý chléb pro koně, zbytky jídla nosit slepičkám, které si babičky chovají na dvorku doma. V týdnu od 23.11. se chystáme v rámci programu Ekoškolka zjišťovat, jaké pomazánky nám ve školce chutnají, které méně a jaké vůbec. Vše budeme 14 dní sledovat a zaznamenávat. Děti také vymýšlely, že bychom si mohli zasadit na jaře ředkvičky, jahody, maliny, rybíz na školní zahradě.

Během roku zařadíme téma potraviny do výuky. Budeme si s dětmi povídat o původu a složení jídel, poznávat méně známé potraviny - cizrnu, bulgur, pohanku, jáhly, ovesné vločky, luštěniny a jiné. Děti budou poznávat ovoce a zeleninu českého a jiného původu.
Činnosti a plnění úkolů budou děti zaznamenávat, monitorovat a hodnotit dosažené výsledky.

Analýza

Analýza v MŠ Čtyřlístek

Na jaké otázky si děti odpovídaly?

Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

To budete koukat! Máme novinky z Ekoškolek! Učitelé, rodiče, zapojené školy, nezapojené školy přihlaste se a dostávejte svoji pravidelnou dávku inspirace!




Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.
www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.