S Obrázkovou Analýzou je škola opravdu hrou

Jedna z možností jak s obrázkovými otázkami ka Analýze pracovat je se doptávat se dětí promyšlenými návodnými otázkami. Jeden takový příklad nám poslala ředitelka MŠ Čeladenská beruška Jana Bartošová.

Název školky: MŠ Čeladenská beruška
Krok: Analýza
Téma: Odpady

S obrázkovými Otázkami k Analýze jsme zpracovávali téma odpady. Pracovali jsme tak, že jsme se dětí nejprve ptali podle obrázků a pak jsme si odpovědi s dětmi ověřili ve skutečnosti.

Důležité pro nás je, že jsou obrázky srozumitelné dětem. Pokud jsme se otázkou zabývali, vždy jsem popsala co se na obrázku děje a pak jsem se ptala děti, jak si myslí, že to děláme my a jak to zjistí, že to takhle děláme my.

Např. Otázka Odpady č. 1: Nakupuje školka věci ve větších baleních? Jaké?

Učitelka (U): "Podívej se, tahle škola nakupuje ve velkých baleních, a tahle v malých, co myslíš, že je lepší a proč?"
Děti (D): "Tohle (1a) protože se tam toho více vejde"
D "A nemusíš jezdit znova"
U "A jak si myslíš, že nakupujeme tady ve školce"
D "To velké"
U "A jak to zjistíš, že tak nakupujeme"
D "Zeptám se Radky" (školnice)
U "A co si myslíš, že nakupujeme ve velkém balení"
D "Když to bude zdravé, tak to velké, když ne, tak to malé"
D "Myčku, hodně hraček, nábytek"
D "Nevím, co se kupuje hodně"

Nebo otázka Odpady č. 4: Jaké druhy odpadů ve škole třídíme?

Popsala jsem dětem co je v prvních dvou popelnicích na obrázku a ptala jsem se, co ještě sbíráme. Pak jsme se podívali tam, kde jsou koše a děti dokreslily do obrázku další odpad.

S obrázkovými otázkami k Analýze bylo jednodušší dětem přiblížit, na co se jich v Analýze ptáme. Zároveň jsme s některými pracovními listy aktivně pracovali a upravili jsme si je podle našich potřeb. Děti bavilo obrázky vybarvovat, kreslily např. cestu od školy k popelnicím na tříděný odpad a popelnice, které tam jsou. Bylo zajímavě pracovat s některými detaily na obrázcích a zjišťovat co si o nich děti myslí. Na některých otázkách jsme spolupracovali s rodiči a dali jim obrázek domů a následně pak porovnávali situaci v rodině a ve školce.

autor: Simona Neprašová, Jana Bartošová
leden 2019

Analýza

MŠ Čeladenská beruška a Obrázková Analýza

Jedna z možností jak s obrázkovými otázkami ka Analýze pracovat je se doptávat se dětí promyšlenými návodnými otázkami.

Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

To budete koukat! Máme novinky z Ekoškolek! Učitelé, rodiče, zapojené školy, nezapojené školy přihlaste se a dostávejte svoji pravidelnou dávku inspirace!




Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.
www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.