S Obrázkovou analýzou na zahrádku i na procházku

Jak pomáhají nové metodické materiály v Roudnici nad Labem? „Nové materiály jsou za mě super“. Říká paní učitelka Pavla Hoppová z MŠ Kytička z Roudnice nad Labem. Přečtěte si, jak taková obrázková Analýza probíhala u ní ve školce.

Název školky: MŠ Kytička, Roudnice nad Labem
Krok: Analýza
Téma: Prostředí školy

Nové materiál jsem využila hned na první schůzce Ekotýmu. Začali jsme hádankovou aktivitou, pro rodiče s dětmi: Přiřaď otázku k obrázku. Obrázkovou část jsem rozhodila po koberci a rodičům rozdala otázky. Děti pak podle otázky hledaly obrázek. Podařilo se skvěle. A děti díky obrázkům pochopily otázky. Za pomoci obrázků jsme následně udělali analýzu tématu Voda a Prostředí školy. Bylo to mnohem jednodušší a hlavně nás to vedlo přesně tam, kam jsme potřebovali - k hledání příčiny problému.

Zde je několik tipů jak s otázkami pracovat.

Kde je ti ve školce nejlépe a proč?

Za pomoci artefiletiky jsme si s dětmi našli, kde je nám ve školce nejlépe a proč – děti si z použité ponožky vyrobily kamaráda - žížalu, mloka, rybu atd. Ten se nám v motivačním příběhu ve školce ztratil a děti si odpovídaly na otázku: Kde bychom ho hledali? Všichni se shodli na tom, že bude někde, kde se cítí v bezpečí a dobře. Automaticky nám z toho vyplynulo, kde je nejlépe nám. Děti položily tedy kamaráda na pracovní list, na místo, kde se asi ukrývá a ještě dokreslily prostředí.

Procházkový kalendář

Navržený kalendář nám úplně nevyhovoval a tak jsme si nakreslili vlastní – větší, rozdělený na 4 týdny (tak jak to v měsíci bývá). Barevně jsme odlišili dny a vytvořili jsme piktogramy totožné s těmi z nových materiálů. Děti po každé vycházce nalepují na kalendář jaké bylo počasí a kde jsme byli. Na konci měsíce vyfotíme, zhodnotíme, jaký vliv to má na přírodu a na nás. Rodiče jsou také spokojení - mají přehled :)

Co bychom chtěli na zahrádce?

Tento pracovní list děti velmi bavil. Přemýšlely, co na zahrádce je a co by tam ještě mohlo být. Povídali jsme si o možnostech využití prostoru venku. Tímto listem jsme zjistili, že nám chybí zvířátko, houpačky a průlezka. Líp se dětem sdělují informace přes ,,něco" jiného než na přímo. Když to namalují a pak popíší, co tím myslely, rozvíjí slovní projev, fantazii a pocit, že mohou něco změnit.

Obrázky z pracovních listů, které jsme použili při analýze, se staly i součástí naší nástěnky – tedy výstupu z Analýzy. Děti již znají jejich význam a je to velká úleva pro učitele, kteří nemají vlohy k tvoření.

MŠ Kytička Roudnice - Obrázková analýza

Obrázky z pracovních listů posloužily při analýze a staly se i součástí nástěnky, tedy výstupu z Analýzy.

Sledujte novinky a odebírejte newsletter!

To budete koukat! Máme novinky z Ekoškolek! Učitelé, rodiče, zapojené školy, nezapojené školy přihlaste se a dostávejte svoji pravidelnou dávku inspirace!




Podpořeno grantem z Islandu, Lichtenštejnska a Norska v rámci EHP fondů.
www.fondnno.cz a www.eeagrants.cz.